Is på ruten, i plussgrader?

Det er fint og klart høstvær. Solen får fortsatt temperaturen opp mot 15 lune grader, og det holder seg på pluss-siden også om natten. Men det er is på bilruten om morgenen, hvordan kan det ha seg?

Det handler om at kald luft ikke klarer å holde på like mye vanndamp som kald luft, og om varmestråling.

Varmestråling

Alt rundt oss sender ut langbølget varmestråling. Strålingen fanges opp og sendes tilbake – men er det klarvær er det ingen skyer som kan reflektere varme rett nedover. Strålingen forsvinner ut i verdensrommet.

Flatene som vender oppover mottar minst varmestråling, og det gjør at det blir mer is på den skrå frontruten enn på sidevinduene. Har du bilen stående inntil en mur, kan vinduene mot muren være isfrie samtidig som de andre vinduene er fulle av is: Muren stråler varme inn mot bilen.

En bil stråler ut varme mye mer effektivt luft, og temperaturen på glasset kan falle under null selv om termometeret viser varmegrader. Skjer det, kjøles luften som stryker over vinduet ned så mye at den ikke klarer å holde på fuktigheten sin, og den settes av som is.

Noen høstmorgener er kaldere enn andre.

Væromslag

Om vinteren er is på ruten etter langt tid uten skraping et tegn på at det er væromslag på vei.

Etter lang tid med kaldt høytrykksvær er luften og bilvinduet ditt like kalde, og da holder vanndampen seg i luften. Siger det inn et nedbørområde har det med seg varmere luft, og den klarer å holde på mer vanndamp enn den kalde luften.

Når denne luften treffer asfalt og bilvinduer kjøles den ned, og klarer ikke lenger å holde på all vanndampen, så noe av den setter seg som is på ruten din.

Slår du på viften i bilen skjer det motsatte. Du varmer opp luften rundt ruten, det gjør at den kan inneholde mer vanndamp, og isen smelter og fordamper.