Fergen som laster ombord biler og sykler ved Ufer i Østerrike ser ut som en helt alminnelig liten ferge. Men på vei over Donau mot Ottesheim oppdager du at den den går merkelig skjevt gjennom elvevannet, og det er ingen motorlyd.
Det er strømmen i elven som skyver fergen fra bredd til bredd.
Prinsippet er genialt enkelt. På hver elvebredd står det et høyt tårn. Mellom tårnene er det spent opp en vaier, og fra den går det enda en vaier ned til fergen.
Festet glir langs vaieren over elven, og sørger for at fergen ikke driver nedover elven. Strømmen dytter den i stedet sidelengs.
Trikset er å vinkle fergen i forhold til strømmen. Det gjør kapteinen med et digert ratt oppe i styrehuset. Veritas-ingeniør Geir Øvsttun forklarer:
Da funker hele skuten som et eneste stort ror, og blir «blåst over» av strømmen i elven.
Geir Øvsttun
Nesten som en seilbåt altså, men her er det vannet som presser mot ror og skrog, og ikke vinden mot seilet som er motoren. Bli med ombord:
Det er styrken på strømmen som bestemme farten over elven, og selv her som Donau renner stri tar turen tid. Mange av disse fergene er erstattet av broer. Men de er fortsatt ganske vanlige på store elver både i Europa og i resten av verden.